erik kruse kan

vilket drag.
måste kopiera.
kruse kan skriva och tycka som en riktig människa!


Aftonbladets kampanj är nobel. Vi gillar olika! Jag gillar det. Har gillat det ända sen jag såg det för första gången. Vilken jävla bra idé! Tydligen tagen från en fransk reklamkampanj också, ett extra plus. Men säg den lycka som varar länge. Det s.k fenomenet Facebook har fått en grupp, Vi gillar lika, ett ironiserande över vad som är rätt. Och jag läser: "Vi tror på en gemenskap i samhället grundat på lika språk, lika kultur och lika värderingar"

Det bränner i mina ögon, jag tappar synen, min magkatarr kommer tillbaka och benen vill sparka på den som skrivit detta. Lika kultur? Lika värderingar? Ordet värderingar kan vara det farligaste som lagts i människans mun. Isåfall har vi alla lika värderingar. Vi vill alla ha mat på bordet, att våra barn och våra äldre ska få en bra omsorg, att det ska finnas jobb till alla, vill jag gå och se på bio ska det gå och vill jag kunna få tillgång till att köra bil ska det inte vara några problem, vill jag lyssna på Bruce Springsteen ska jag kunna göra det och vill jag bli snickare ska jag få möjlighet till att bli det. Det är däremot våra intressen (!) som skiljer oss åt. Vad vi vill äta för mat, vad vi vill se på för film på bion, vilken bil vi vill köra, vad vi vill lyssna på för musik och vad vi vill jobba med och jag tror att alla dom 6,567 personerna som är med i den där gruppen har olika svar på dessa frågor. Och jag tror förövrigt att noll av dom 6,567 personerna som är med i den där gruppen kan definiera ordet kultur.

Ponera nu tillsist att Ande, 48, rasist halva sitt liv och en stor fantast utav dansband, har åkt till Löddeköping för att titta på Torssons. Plötsligt hamnar han bredvid Hassan, 50, även han en stor fantast av dansband och i synnerhet Torssons. Plötsligt har Ande och Hassan en så kallad lika värdering, det två ord som Ande under sina möten med andra rasister, under upplopp och kravaller, fått höra att han och i detta fallet Hassan indirekt inte ska ha. Kanske börjar Ande tänka till? Kanske är inte Hassan roten till allt ont? Han gillar ju trots allt något som jag gillar. Det finns fortfarande tid, Ande!

Vi gillar lika-gruppen förespråkar lika värderingar, men ovanstående talar för att detta är en omöjlighet, eftersom det inte finns något som är exempelvis konstant svenskt, danskt, norskt, dvs lika. Allt är flytande och formbart. Allt förändras med tiden, svunna tider kommer och blir svunna tider igen. Den enda så kallade lika värderingen jag kan tänka mig skrivaren kan syfta på är Hat. Hat mot det okända och främmande. Det är genomskinligt men folk går på det. Det gör mig ledsen.

/EK
(har för övrigt aldrig tänkt på att hans initialer blir till ett träd)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Kikar in.. Hur har din dag varit än så länge? :)

2010-09-23 @ 14:04:29
URL: http://sandraorrebro.blogg.se/
Postat av: lucke

Hejsan, vad händer? :)

2010-09-23 @ 14:15:23
URL: http://modegrabben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0